-Tehonmittaus 124e/h, minimilaskutus 85e (normipyörät menevät usien minimillä) sis: teho, vääntö, seos, joista raportti mukaan.
-Tehotodistus katsatuskonttorille, +20e tehonmittaukseen. Tehotodistuspaperi selvitystietoineen allekirjoituksineen (esim. jos olet jo itse kuristanut pyörän, )
TEHONRAJOITUKSET
-Moottoripyörän tehonrajoitukset / -kuristukset kaasukahvasta rajoitettuna 179e. sisältää kaikki tarvikkeet ja toditukset katsastuskonttorille. (Harley Davidsonit 229e suuremman työn vuoksi)
-Sähkökaasuiset (ei vaijerieilla) 229e. sisältää kaikki tarvikkeet ja toditukset katsastuskonttorille. (Harley Davidsonit 279e suuremman työn vuoksi)
-Automaatit ja variaattorilliset: Hinta tapauskohtaisesti. Kaikkia ei pysty ajamaan dynossa, koska jos etupyörä ei pyöri, ei ohjelma anna isompia vaihteita käyttöön.
- Tehonrajoitus A2 ajokortille, alle35kw
- Tehonrajoitus A1 ajokortille, alle 11kw
- Kuristustyössä menee vaijerillisissa n. 1h, ja sähkökaasuisissa n. 1,5h.
- Erikoisetkin pyörät saa lähes aina kuristettua konstilla jos toisella, aikaa vaan saattaa mennä enemmän, tällöin ylimenevä aika tehdään tuntitöinä ja lisätään kuristustyön päälle. (yksikään kuristuspyörä ei ole vielä maksanut yli 360€)
- Kaasunliikettä rajoittava rajoitus on varmin, helpoin, halvin ja varmasti katsastuksessa hyväksytty rajoitustoimenpide, vaikka liikkeellä on mitä erikoisempia huhuja tästä. Olen rajoittanut tällä menetelmällä satoja pyöriä ja seuraan muuttuvia tehonrajoitusohjeistuksia jatkuvasti.
Tehonrajoitukseen / Tehonmittaukseen saapuva:
(HUOM! Ihan alhaalla ohjeet dyosäätöön/ohjemointiin saapuvalle)
OLE PAIKALLA AJOISSA MOOTTORI VALMIIKSI LÄMMITETTYNÄ!
Toistamme tämän vielä: OLE PAIKALLA AJOISSA MOOTTORI VALMIIKSI LÄMMITETTYNÄ.
Tule paikalle vaikka mieluummin liian aikaisin, kuin myöhässä. Rajoitustyöt tehdään usein sarjassa, ja päivän ensimmäinen myöhästyjä saa koko päivän aikataulun viivästymään. Myöhässä saapuvan työn laskutus alkaa ajanvarauskohdasta lisätyönä.
Muita tärkeitä huomioita:
- Pyörän on luonnollisesti oltava toimintakuntoinen. Säätötyöt varattava erikseen.
- KETJUN ROISKESUOJA on oltava!
- Renkaat saa olla kuluneetkin, mutta ei kankailla tai halkeilleet.
- Kaasuvaijeri oltava kunnossa ja välys pienehkö tai kiristettävissä. Vaijerissa ei saa sellaista väljyyttä, jota ei saa vaijeria kiristämällä normaaliksi.
- Vakiosta muutetut pyörät, joiden saanti tehopenkkiin on työläs (esim. voimakkaasti madalletut, yms.), laskutetaan lisätuntityönä.
- Mikäli pyörä on toimimaton ja rajoitustyö keskeytyy, on laskutus silti täysimääräinen.
DYNOTYÖT
- kaasutin pyörät
- Power Commander-säätö, usein n. 1,5-3h riittää (186-372€)
- Yoshbox, Suzuki-pikasäätö, 124€
- Moottoripyörän oman (ECU:n) moottoriohjauksen optimointi ohjelmoimalla ja dynossa säädettynä:
- Ei enää kalliita lisäboxeja.
- Nykimiset pois edullisesti.
- Parempi moottorin käytös ja kaasunvaste.
- Usein keskialueen kasvanut vääntö ja teho.
- Hyötysuhteen paraneminen.
Hintoja moottorinohjausen ohjelmoinneille:
- Hinnat ei sisällä lisätyötoimenpiteitä!
- Alla oleva lista ei aina pysy mukana kun joka vuosi tulee lisää pyöriä.
- Soita ja kysy lisää!
Irto ecu:n ohjelmointi:
-Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha 100-450e, vain tietyille malleille.
-KTM ja Triumph 100-450e, pyörä oltava paikanpäällä.
(irto ecu:n ohjelmoinilla ei välttämättä saa käyntihäiriöitä tai nykimisiä pois, ne olisi hyvä ajaa dynossa. Myös irto ecu.n ohjelmoitaessa, erityisesti Yamahat, saattaa vika valo syttyä, mikä pitää normaalisti vain nollata)
!!!-LÄHETÄ PAKETIT AINA OVESTA SISÄÄN TOIMITETTUNA-!!! (Jos noudan toimipisteestä / pakettiautomaatista, vähintään +0,5h lisälaskutus).
!!!-Pakkaa ecu niin, että saan helposti pakattua takaisin samaan pakettiin, muutoin hintaan lisätään pakkauskulut. Kiitos.
Dynossa säädettynä ja ohjelmoituna (Ohjelmoinneissa kestää usein noin 4-6h, joskus jopa 8h, eli pyörä oikesati säädetään, eikä vain ladata jotain peruskarttaa.):
-Honda 665€
-Kawasaki 665€
-KTM 540-660€: lähes kaikki mallit (ei sähkökaasulliset).
-Suzuki: 520-665€
-Triumph: Vaijerikaasuiset 540€. Sähkökaasulliset 680€. Erityisesti Rocket3:sta saa paljon räväkämmän ohjelmoinnilla, se kun on rajoitettu ohjelmallisesti..!
–Yamaha 665€
Tehopenkkiin säätöön/ohjelmointiin saapuva:
- Myöhässä saapuvan työn laskutus alkaa ajanvarauskohdasta lisätyönä.
- Säätöön tulevan pyörän oltava toimintakuntoinen. Vianetsintätyöt varattava erikseen.
- KETJUN ROISKESUOJA on oltava!
- Renkaat saa olla kuluneetkin, mutta ei kankailla tai halkeilleet.
- Bensaa sen verran, että se ei lopu ihan heti kesken, reilu puoli tankkia hyvä.
- Ilmansuodatin uusi tai uudehko, tai jos pestävä suodatin, niin suodatin olisi hyvä olla pesty. (Myös täysin uusi pestävä suodatin pitää pestä tukkoisista varastorasvoista puhtaaksi!)
- Seokset mitataan joko lambdan paikasta pakoputkessa tai pakoputken päästä. Pakoputken päästä mitattaessa pakoputken pää pitää olla jokseenkin avonainen, jotta mittaus sondi saadaan tarpeeksi syvälle pakoputkeen. (Lamdan paikalta mitattuna arvot aina tarkempia)
- Pakoputken dP-killert olisi hyvä olla irroitettu (vaikuttaa hieman säätöarvoihin ja myös helpottaa seosmittarin sondin asennusta.)
- Vakiosta muutetut pyörät, joiden saanti tehopenkkiin on työläs (esim. voimakkaasti madalletut, yms.), laskutetaan lisätuntityönä.
HUOM! Tehonmittaus, tehopenkkityöt ja ohjelmoinnit tehdään aina asiakkaan omalla vastuulla! Emme vastaa mahdollisista moottorivaurioista yms. vikatilanteista.