Dynotyöt

-Tehonmittaus 119e/h, minimilaskutus 79e (normipyörät menevät usien minimillä) sis: teho, vääntö, seos, joista raportti mukaan.

-Tehotodistus katsatuskonttorille, +20e tehonmittaukseen. Tehotodistuspaperi selvitystietoineen allekirjoituksineen (esim. jos olet jo itse kuristanut pyörän, )


TEHONRAJOITUKSET

-Moottoripyörän tehonrajoitukset / -kuristukset kaasukahvasta rajoitettuna 170e. sisältää kaikki tarvikkeet ja toditukset katsastuskonttorille. (Harley Davidsonit 220e suuremman työn vuoksi)

-Sähkökaasuiset (ei vaijerieilla) 220e. sisältää kaikki tarvikkeet ja toditukset katsastuskonttorille. (Harley Davidsonit 270e suuremman työn vuoksi)

  • Tehonrajoitus A2 ajokortille, alle35kw
  • Tehonrajoitus A1 ajokortille, alle 11kw
  • Kuristustyössä menee vaijerillisissa n. 1h, ja sähkökaasuisissa n. 1,5h.
  • Erikoisetkin pyörät saa lähes aina kuristettua konstilla jos toisella, aikaa vaan saattaa mennä enemmän, tällöin ylimenevä aika tehdään tuntitöinä ja lisätään kuristustyön päälle. (yksikään kuristuspyörä ei ole vielä maksanut yli 330€)
  • Kaasunliikettä rajoittava rajoitus on varmin, helpoin, halvin ja varmasti katsastuksessa hyväksytty rajoitustoimenpide, vaikka liikkeellä on mitä erikoisempia huhuja tästä. Olen rajoittanut tällä menetelmällä satoja pyöriä ja seuraan muuttuvia tehonrajoitusohjeistuksia jatkuvasti.

Tehonrajoitukseen / Tehonmittaukseen saapuva:

(HUOM! Ihan alhaalla ohjeet dyosäätöön/ohjemointiin saapuvalle)

OLE PAIKALLA AJOISSA MOOTTORI VALMIIKSI LÄMMITETTYNÄ!

Toistamme tämän vielä: OLE PAIKALLA AJOISSA MOOTTORI VALMIIKSI LÄMMITETTYNÄ.

Tule paikalle vaikka mieluummin liian aikaisin, kuin myöhässä. Rajoitustyöt tehdään usein sarjassa, ja päivän ensimmäinen myöhästyjä saa koko päivän aikataulun viivästymään. Myöhässä saapuvan työn laskutus alkaa ajanvarauskohdasta lisätyönä.

Muita tärkeitä huomioita:

  • Pyörän on luonnollisesti oltava toimintakuntoinen. Säätötyöt varattava erikseen.
  • KETJUN ROISKESUOJA on oltava!
  • Renkaat saa olla kuluneetkin, mutta ei kankailla tai halkeilleet.
  • Kaasuvaijeri oltava kunnossa ja välys pienehkö tai kiristettävissä. Vaijerissa ei saa sellaista väljyyttä, jota ei saa vaijeria kiristämällä normaaliksi.
  • Vakiosta muutetut pyörät, joiden saanti tehopenkkiin on työläs (esim. voimakkaasti madalletut, yms.), laskutetaan lisätuntityönä.
  • Mikäli pyörä on toimimaton ja rajoitustyö keskeytyy, on laskutus silti täysimääräinen.

DYNOTYÖT

  • kaasutin pyörät
  • Power Commander-säätö, usein n. 1,5-3h riittää (178,50-357€)
  • Yoshbox, Suzuki-pikasäätö, 119€
  • Moottoripyörän oman (ECU:n) moottoriohjauksen optimointi ohjelmoimalla ja dynossa säädettynä:
    • Ei enää kalliita lisäboxeja.
    • Nykimiset pois edullisesti.
    • Parempi moottorin käytös ja kaasunvaste.
    • Usein keskialueen kasvanut vääntö ja teho.
    • Hyötysuhteen paraneminen.

Hintoja moottorinohjausen ohjelmoinneille:

  • Hinnat ei sisällä lisätyötoimenpiteitä!
  • Alla oleva lista ei aina pysy mukana kun joka vuosi tulee lisää pyöriä.
  • Soita ja kysy lisää!

Irto ecu:n ohjelmointi:

-Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha 100-450e, vain tietyille malleille.
-KTM ja Triumph 100-450e, pyörä oltava paikanpäällä.
(irto ecu:n ohjelmoinilla ei välttämättä saa käyntihäiriöitä tai nykimisiä pois, ne olisi hyvä ajaa dynossa. Myös irto ecu.n ohjelmoitaessa, erityisesti Yamahat, saattaa vika valo syttyä, mikä pitää normaalisti vain nollata)

Dynossa säädettynä ja ohjelmoituna (Ohjelmoinneissa kestää usein noin 4-6h, joskus jopa 8h, eli pyörä oikesati säädetään, eikä vain ladata jotain peruskarttaa.):

-Honda 645€
-Kawasaki 645€
-KTM 520-650€: lähes kaikki mallit (ei sähkökaasulliset).
-Suzuki: 495-645€
-Triumph: Vaijerikaasuiset 520€. Sähkökaasulliset 650. Erityisesti Rocket3:sta saa paljon räväkämmän ohjelmoinnilla, se kun on rajoitettu ohjelmallisesti..!
Yamaha 645€: Hyvin monta mallia pääsee jo ohjelmoimaan.

Tehopenkkiin säätöön/ohjelmointiin saapuva:

  • Myöhässä saapuvan työn laskutus alkaa ajanvarauskohdasta lisätyönä.
  • Säätöön tulevan pyörän oltava toimintakuntoinen. Vianetsintätyöt varattava erikseen.
  • KETJUN ROISKESUOJA on oltava!
  • Renkaat saa olla kuluneetkin, mutta ei kankailla tai halkeilleet.
  • Bensaa sen verran, että se ei lopu ihan heti kesken, reilu puoli tankkia hyvä.
  • Ilmansuodatin uusi tai uudehko, tai jos pestävä suodatin, niin suodatin olisi hyvä olla pesty. (Myös täysin uusi pestävä suodatin pitää pestä tukkoisista varastorasvoista puhtaaksi!)
  • Seokset mitataan joko lambdan paikasta pakoputkessa tai pakoputken päästä. Pakoputken päästä mitattaessa pakoputken pää pitää olla jokseenkin avonainen, jotta mittaus sondi saadaan tarpeeksi syvälle pakoputkeen. (Lamdan paikalta mitattuna arvot aina tarkempia)
  • Pakoputken dP-killert olisi hyvä olla irroitettu (vaikuttaa hieman säätöarvoihin ja myös helpottaa seosmittarin sondin asennusta.)
  • Vakiosta muutetut pyörät, joiden saanti tehopenkkiin on työläs (esim. voimakkaasti madalletut, yms.), laskutetaan lisätuntityönä.

HUOM! Tehonmittaus ja tehopenkkityöt tehdään aina asiakkaan omalla vastuulla! Emme vastaa mahdollisista moottorivaurioista yms!